Ontwikkeling van hybride professionals
PD-kandidaat Ellen Koop-Spoor
Hoe kun je het hybride docentschap zo inrichten dat het zowel van meerwaarde is voor de hybride professional zelf, het onderwijs als het bedrijfsleven? Welke facilitering en begeleiding vraagt dit? Hoe zorg je ervoor dat hybride docenten daadwerkelijk een verbindende schakel kunnen vormen tussen onderwijs en bedrijfsleven? Hoe zorg je er voor dat de combinatie van banen langdurig vol te houden is en waardevol blijft? Allemaal vragen waar geen eenduidig antwoord op te vinden is en waar de belangen van de betrokken partijen soms overeenkomen maar regelmatig ook tegenstrijdig zijn.
Interventies en impact
Om oplossingen te bedenken voor deze vraagstukken is Koop-Spoor voor verschillende onderwijsniveaus leergemeenschappen aan het opzetten met hybride professionals, leidinggevenden, human resource managers en human resource developers binnen en buiten het onderwijs. Samen met hen wordt bepaald welke interventies er in de praktijk nodig zijn om het hybride docentschap duidelijke meerwaarde te laten hebben voor alle betrokken partijen. Deze interventies worden vervolgens in co-creatie ontwikkeld en geïmplementeerd in onderwijsinstellingen en bedrijven. Daarnaast werkt ze mee aan de implementatie van het online platform hybridetechdocent.nl. Via dit platform komen vraag en aanbod van hybride professionals, onderwijsinstellingen en bedrijven samen. Tevens biedt dit platform kansen om de interventies die in het PD-traject worden ontwikkeld, breed te verspreiden.
Waarom PD-traject
‘Het mooie aan een PD-traject vind ik dat ik mijn werkervaring en netwerk kan gebruiken om samen met de praktijk te werken
aan oplossingen voor die praktijk. Waar ik als onderzoeker soms het idee had aan de zijlijn van onderzoeks- en verandertrajecten te staan, voel ik me als PD’er een spin in het web.’
Wat gaat (minder) goed na een jaar?
‘Wat ik op dit moment lastig vind aan het PD-traject is dat ik het gevoel heb dat ik een spel aan het spelen ben waarbij de spelers en het speelbord constant veranderen en we er ook nog niet uit zijn wat de spelregels zijn die het beste passen. Dat is tegelijkertijd heel interessant. Vrijwel iedereen ziet de potentiële meerwaarde van het hybride docentschap maar er zitten allerlei haken en ogen aan. Het oplossen daarvan vraagt veel doorzettingsvermogen, creativiteit en flexibiliteit. Het mooiste aan het spel vind ik dat we het met elkaar spelen en niet tegen elkaar en dat we uiteindelijk allemaal kunnen winnen. Dat ik deze overtuiging deel met alle mensen met wie ik actief samenwerk in dit traject maakt het voor mij heel plezierig en waardevol.’