Versterking van het structureel samen onderzoekend werken in docententeams binnen de scholen van Stichting Carmelcollege
Om in de complexe praktijk van onderwijs te komen tot innovatie en verbetering is samen onderzoekend werken (SOW) van belang: systematisch reflecteren, waarbij theorie en praktijk verbonden worden.
Om het SOW te versterken binnen de voortgezet onderwijsscholen van de Stichting Carmelcollege gaat Emely Meijerink in dit traject praktijkgericht onderzoek uitvoeren op 3 niveaus: individueel, team en organisatie. Met een ontwerpgerichte aanpak en in cocreatie met de teams worden interventies (her)ontworpen en getest. Doorlopend worden nieuwe inzichten teruggekoppeld aan docenten, docententeams en een denktank.
8 teams verdeeld over 3 scholengemeenschappen gaan zo 4 jaar structureel aan de slag met SOW. Het doel is om SOW te borgen en op te schalen op basis van geleerde lessen vanuit de interventies. Uitkomsten worden breed gedeeld met werkvelden en de wetenschap.