Eerste bevindingen van de PD-T&D
Richting voor toekomstige wijzigingen
Scope en technische vereisten Er is gediscussieerd over de mate van technische expertise die vereist is voor de op te leveren artefacten. De balans tussen techniek en digitalisering blijft een cruciaal punt, evenals de vraag welke expertise kandidaten zelf moeten inbrengen.
Ethische richtlijnen Een ander belangrijk punt is de inclusie van ethische richtlijnen specifiek voor het T&D-domein, zoals de eisen betreffende responsible applied AI. Dit benadrukt de noodzaak van ethische overwegingen in technische en digitale ontwikkelingen.
PD versus PhD/EngD De nadruk ligt op de daadwerkelijke implementatieprocessen binnen de PD-programma's, in tegenstelling tot de meer theoretische benadering van PhD/EngD-programma's. Dit verschil benadrukt de praktische aard van de PD-trajecten.
Impact en leerresultaten Er wordt een verschuiving voorgesteld van de focus op het op te leveren eindproduct naar de professionele ontwikkeling van de kandidaat. Dit betekent dat de impact van de PD-programma's niet alleen wordt beoordeeld op basis van het eindresultaat, maar ook op hoe de kandidaat zich ontwikkelt op professioneel niveau. Zo kunnen we impact bijvoorbeeld op verschillende niveau’s onderscheiden.
- Micro: Ontwikkeling van de kandidaat binnen de vier rollen.
- Meso: Impact op (werkveld)partners in het PD-traject en daadwerkelijke implementatie en/of transitie.
- Macro: Interventies/impact op het niveau van het brede beroepenveld.
Beoordelingscriteria Er is een gedachte om meer nadruk te leggen op de beoordeling van de kandidaat zelf. Dit omvat ook de startkwalificaties en de prominente rol van PD-rollen in het beoordelingskader.
‘Het hoger beroepsonderwijs moet professionals opleiden die beter kunnen omgaan met onzekerheid. Zulke professionals zijn zelfstandig en kunnen, zonder veel structuur, zelf bepalen wat in een situatie het beste is om te doen. Ze maken afwegingen, verbinden wetenschappelijke kennis met praktijkervaring en de ervaringskennis van anderen, en onderzoeken en bespreken diverse opvattingen. Ze beschikken niet alleen over vaardigheden zoals reflecteren en flexibiliteit, ze beschikken ook over een moreel kompas om in een veranderlijke en uitdagende omgeving verantwoordelijkheid te dragen’ (Van Ewijk & Kunneman, 2013).
Deze bevindingen bieden een duidelijk beeld van de huidige staat van de PD/TD-programma's en suggereren mogelijke richtingen voor toekomstige aanpassingen om de programma's verder te verbeteren en aan te passen aan de veranderende eisen van het werkveld.
Word lid van de PD-T&D LinkedIn-groep!
Sluit je aan bij onze professionele gemeenschap op LinkedIn en blijf op de hoogte van de laatste updates en discussies.
Doe mee