MENU
×
PROFESSIONAL
DOCTORATE

Diego de Leon Wug

Data Driven Design: Ship Engineering Application D³:SEA

Maritiem

Professionele achtergrond (werk, studie)

Diego de Leon deed een bachelor Werktuigbouwkunde aan de Universidad San Carlos de Guatemala. Zijn thesis ging over de opname van Computer Fluid Dynamics in het onderwijs. Hij heeft ervaring als freelancer op het gebied van machineontwerp en Computer Aided Engineering/Computer Aided Design.

De Leon deed daarna een master Duurzame Scheepvaart en Scheepvaart 4.0, met dubbele diploma’s van de Università degli Studi di Napoli Federico II en van de Universidade da Coruña. Daarbij ging het om duurzaamheid, digitale technologieën en Industrie 4.0 voor scheepsontwerp.

Daarnaast heeft De Leon ervaring met jachtontwerp en jachtbouw.

Onderwerp

De Leon licht zijn onderwerp toe: “Mijn onderzoek is onderdeel van het EU Horizon SEUS-project voor de creatie van een uniform softwareplatform voor Europese scheepswerven. Mijn onderzoek ‘Data Driven Early Ship Design’ richt zich op de ontwikkeling van een nieuwe generatie scheepsontwerptools gebaseerd op een nieuwe generatie computertechnologieën als machine learning. De focus op de vroege fase van het scheepsontwerp is gericht op een toename van het vermogen van scheepsontwerpers om een groter deel van de ontwerpruimte te evalueren voordat ze zich engageren voor het grotere proces van een gedetailleerd ontwerp. Op deze manier is het mogelijk om meer oplossingen te analyseren binnen de onzekerheid die de huidige veranderingen in de maritieme industrie met zich meebrengt. Dit past bij een datagedreven aanpak, maar wordt niet beïnvloed door de beperkingen ervan.”

Persoonlijke motivatie

Omdat hij iemand is met interesse in zowel computers als in scheepsontwerp, vond De Leon het logisch om op het snijvlak van beide te werken. “Mijn pad door Werktuigbouwkunde en Scheepsbouwkunde werd bepaald door mijn interesse in Computer Aided Engineering. Mijn interesse in de Vrije Software-beweging en deelname aan de gemeenschap hielden mij op de hoogte van de ontwikkeling van nieuwe rekenmethoden. Dit soort interdisciplinaire snijvlakken zijn de perfecte plek voor nieuwe ideeën, en voor een nieuwsgierige geest die altijd al in de voorgrond van de technologie en techniek wilde staan. Ik kon de kans niet voorbij laten gaan om deel te nemen aan het soort ontwikkeling dat wordt voorgesteld door EU Horizon SEUS.”

En daar komt nog iets bij, zegt De Leon: “Ik ben er vast van overtuigd dat technologische ontwikkeling de belangrijkste drijfveer is voor de ontwikkeling van de mensheid. Het feit dat ik mijn zandkorrel aan deze evolutie kan toevoegen, is voor mij intrinsiek bevredigend.”

Probleem oplossen

De scheepsbouwsector bevindt zich volgens De Leon op een punt van verandering als gevolg van de regelgeving en ecologische druk. “In tegenstelling tot andere historische veranderingspunten is dit geen directe overgang van de ene technologie naar de andere, maar een transitie die een evaluatie vereist van meerdere mogelijke oplossingen in voortstuwingstechnologieën per specifiek ontwerp. Deze verandering presenteert een groep specifieke gebruiksscenario’s waarbij de vorige generatie Computer Aided Engineering-tools beperkingen hebben of niet de optimale oplossing zijn en waarbij datagestuurde benaderingen de hiaten kunnen opvullen. De beperkingen van datagedreven technologieën kunnen worden verzacht door het gebruik ervan in een vroeg stadium, aan de hand van de criteria van de scheepsontwerper.”

Aanpak

De Leon pakt het PD-traject vanuit drie kanten aan:

  • In de eerste plaats een voortdurende evaluatie van de stand van de techniek van zowel de scheepsontwerpsoftware-industrie als van nieuwe computerhulpmiddelen. Daarbij ligt de nadruk op praktische toepassingen en op de werkelijke beperkingen van de technologieën, om zo een pragmatisch beeld en realistische benaderingen voor de specifieke toepassingen in een vroeg stadium van het scheepsontwerp te behouden.
  • Ten tweede een industriële aanpak. Met een perspectief gebaseerd op zijn eigen ervaring op het gebied van scheepsontwerp, met constante betrokkenheid van de industriële partners van het EU Horizon SEUS-project. Daarbij gaat het om zowel scheepswerven als om softwarebedrijven voor scheepsontwerp. Het doel is om beter in te spelen op de behoeften en zorgen van de industrie, en om samen te werken met de huidige softwareoplossingen in plaats van in concurrentie.
  • Ten derde een test- en proefaanpak, gebaseerd op de proof-of-concept-evaluatie van geselecteerde computertechnologieën, en de ontwikkeling van prototypen van vroeg stadium scheepsontwerpsoftware op basis van een nieuwe generatie computertechnologieën. Deze prototypes moeten worden geëvalueerd en er moet aan gewerkt worden om ze beter aan te sluiten bij de behoeften van de industrie, met de nadruk op toepasbaarheid en bruikbaarheid.

Bereikt over vijf jaar

De Leon hoopt over vijf jaar een werkend prototype van een vroeg-stadium scheepsontwerpsoftware te hebben dat kan worden geïntegreerd in het EU Horizon SEUS-softwareplatform. “Een dergelijk prototype zou een softwareoplossing moeten zijn voor problemen die anders zouden worden beperkt door traditionele softwaretools voor scheepsontwerp. Ook zou zo’n prototype interessant zijn voor de scheepsbouwindustrie.”

Nog leren

De Leon weet wat hij nog moet leren: “Omdat ik weet dat mijn voornaamste achtergrond ligt in techniek en scheepsbouwkunde, en dat ik mijn kennis van softwareontwikkeling heb verworven door letterlijk te spelen met wat ik interessant vind, weet ik dat ik mijn vaardigheden op het gebied van softwareontwikkeling moet verbeteren. Dit omvat coderen, maar is vooral gericht op een beter begrip van de technische aspecten en intrinsieke details van de nieuwe generatie computerhulpmiddelen. Op die manier wil ik mijn kennis op hobbyniveau aanvullen met professionele, op ontwikkelaars gerichte vaardigheden om zo in staat te zijn om de juiste software oplossingen te ontwikkelen, die klaar zijn om in de industrie te worden toegepast.”

En dat is nog niet alles. “Daarnaast moet ik ook leren over de specifieke gebruiken en behoeften van de verschillende niches van de scheepsbouwindustrie, aangezien elke sector verschillende prioriteiten en een focus heeft die kan variëren afhankelijk van hun manier van werken en van het type schepen. waar ze zich op concentreren.”

Hulp van PD-organisatie

De Leon verwacht van de PD-organisatie hoofdzakelijk hulp om de organisatorische structuur te verzorgen voor de realisatie van het project. “Dit is inclusief ondersteuning, hulpmiddelen en informatie om beter te kunnen communiceren met zowel de industrie als met de academische wereld, en om het onderzoek en de praktische benaderingen die de PD impactvol maken, in evenwicht te helpen brengen.” Daarnaast ziet hij nog een rol voor de PD-organisatie: “Het creëren van academische trajecten die professionele ontwikkeling mogelijk maken op een manier die de kandidaat in staat stelt de vaardigheden te verwerven om het project op een praktische en effectieve manier te voltooien.”

Droom

De Leon heeft een droom: “Om bij te dragen aan de technologische en wetenschappelijke ontwikkeling van ons allemaal. Nog beter, om dat te doen op gebieden die ik intrinsiek interessant en leuk vind, in mijn geval Scheepsontwerp.”

Spannend

De Leon omschrijft wat hij spannend vindt: “Dat ik mezelf op het juiste moment op de juiste plaats bevind, op een snijpunt van de ontwikkeling van twee industrieën en met de juiste vaardigheden om daarin impact te kunnen maken. Het is niet gebruikelijk dat industrieën veranderingen ondergaan die de geschiedenis bepalen, maar de uitdagingen van het CO2-vrij maken zijn er één van voor de maritieme industrie, vergelijkbaar met de beweging van zeil naar stoom en van stoom naar olie. Aan de andere kant biedt de toenemende implementatie van machine learning een perfecte toolset om te verkennen en te implementeren, wat ook veel vrijheid biedt bij de ontwikkeling van nieuwe tools.”

Relevante links

Werkveldpartners
  • Jose Jorge Garcia Agis, Deputy Managing Director, Ulstein International AS. EU Horizon SEUS Industry partner.
  • Javier Garcia Llaneza, Manager Technical Office, Gondan Shipbuilders. EU Horizon SEUS Industry partner.
Lectoren
  • Hector Koelman, lector maritieme innovatieve technologieën aan de NHL Hogeschool.
  • Henrique Gaspar, professor aan de Norwegian University of Science and Technology (NTNU).
Nadere informatie
Diego de Leon Wug
Diego de Leon Wug

PD-Traject

Maritiem
Data Driven Design: Ship Engineering Application D³:SEA
NHL Stenden Hogeschool